 |
www.rpgexodus.fora.pl Forum wymiany myśli twórców gry RPG Exodus.
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Smilodon
Dołączył: 05 Lis 2012
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Wto 14:18, 26 Mar 2013 Temat postu: Zestaw, maszyna budowlana. |
|
|
Z powodu ograniczonych możliwości transportu ciężkiego sprzętu na Februsa inżynierowie Paktu wpadli na ciekawy pomysł.
Bawiliście się kiedyś klockami Lego? A zestawem małego technika? Zmieniasz parę klocków i ażurowa konstrukcja koparki zmienia się w dźwig.
I to z grubsza wszystko. Żeby nie wieść nie wiadomo ile sprzętu opracowano zestawy przypominające klocki lego technik dla olbrzymów i jest pakowany w praktyczny kontener. Z takiego zestawu można przy pewnym nakładzie czasu zbudować kilka różnych pojazdów (głównie budowlanych) według dostarczonej instrukcji. Jednak w rzeczywistości nie jesteśmy obligowani instrukcją tylko potrzebami i wyobraźnią. Zestawy są znormalizowane, choć zdarzają się zestawy specjalne zawierające wyjątkowe części do bardziej szczegółowych zadań.
I co oczywiste, ale napisać trzeba, można łączyć ze sobą kilka takich zestawów aby odpowiedzieć na własne potrzeby.
"Teraz duzi chłopcy mogą bawić się lego bez skrępowania."
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Leon
Dołączył: 23 Paź 2012
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 0:22, 27 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Idea sama w sobie jest zajebista. Nie poruszę technologicznej strony zagadnienia i po prostu przyjmę na wiarę, że w XXVI wieku jest to zwyczajnie wykonalne. Brawo Pawle, dałeś mi do myślenia i to dałeś mi do myślenia tej części mnie, która uważa się za inżyniera.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Smilodon
Dołączył: 05 Lis 2012
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 1:02, 27 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Dziękuję za to uznanie.
Skoro wykonalne jest robienie dzisiaj zdalnie sterowanych pojazdów z lego technik, to czemu by nie było wykonalne. Właśnie na Ciebie i Maćka liczyłem, że może dopowiecie jakieś istotne kwestie techniczne.
Oczywiście, żeby zmontować taki pojazd potrzeba paru godzin, czasem paru dni, zależy jak skomplikowany... i na pewno trzeba się na mechanice troszeczkę (podstawy) znać, i mieć jakiś sprzęt by zmontować, choć podstawowe narzędzia będą w kontenerze. Ale mimo to wierzę, że na obcą planetę bardziej opłaca się wziąć 40 takich kontenerów niż 20 koparek, 20 spychaczy, 20 dźwigów, 10 zgniatarek i co tam jeszcze...
Zastanawiałem się też, Pakt czy Inari, ale to ma być w złożeniu raczej łopatologia, najtrudniej to wymyślić nowe zastosowanie i podłączyć kable odpowiednio. Prosto, praktycznie i uniwersalnie, więc Pakt.
Post został pochwalony 0 razy
Ostatnio zmieniony przez Smilodon dnia Śro 1:04, 27 Mar 2013, w całości zmieniany 1 raz
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Leon
Dołączył: 23 Paź 2012
Posty: 186
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 17 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 2:15, 27 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Skoro chcesz Pawle wchodzić w rozważania technologiczne to oczywiście nie mogę odmówić Ci swojego komentarza.
Konstrukcje z kloców Lego nie przenoszą znacznych obciążeń, dlatego w ich przypadku trwałość połączenia nie odgrywa istotnej roli. Jednak w przypadku prawdziwych maszyn sposób łączenia poszczególnych elementów jest niezwykle ważną kwestią. Niezależnie od metody łączenia materiałów, miejsce połączenia jest osłabione względem reszty urządzenia i to najczęściej w jego okolicy pojawiają się defekty mogące doprowadzić do zniszczenia konstrukcji.
Wspominam o tym ponieważ istnieją dwa rodzaje połączeń. Rozłączne (np. połączenia gwintowe) oraz nierozłączne (np. spawanie czy zgrzewanie). Połączenia nierozłączne są zwyczajnie bardziej wytrzymałe i dlatego są obecnie częściej wykorzystywane w przeróżnych konstrukcjach. Nie dyskwalifikuje to oczywiście twojego pomysłu, ponieważ możliwe jest dobranie materiałów i wymiarów poszczególnych elementów maszyny tak, by dało się ją zwyczajnie poskręcać. Jednak dajmy na to zastosowanie tytanowych śrub i pełnych profili znacznie podniosłoby koszty urządzenia i istnieje prawdopodobieństwo, że w jego miejsce taniej wyjdzie zrobić dwie maszyny które są zespawane. Jest to problem technologiczny, który pewnie dzisiaj byłby do obejścia gdyby odpowiednio ruszyć głową, ale jest to niestety wierzchołek góry lodowej.
Oprócz samej ramy, która trzyma konstrukcję w maszynach występuje jeszcze coś co nazywa się łańcuchem kinematycznym. Łańcuch kinematyczny służy do przeniesienia napędu i w przypadku większości mechanizmów jest on ,,szyty na miarę”. W tym przypadku znaczenie ma ilość zębów na każdym z kół zębatych i długość pasa w każdej przekładni pasowej. Nie mówię, że nie ma pewnych granic w ramach których można się poruszać. Chodzi o to, że nieznaczna zmiana poszczególnych wartości ma istotny wpływ na sprawność maszyny (a to koszty, wszystko koszty i jeszcze raz koszty).
I o łańcuch kinematycznym dalej. Większość samochodów czy większość tokarek ma łańcuchy kinematyczne które można nazwać podobnym, niestety łańcuch kinematyczny tokarki nie ma już tak wielu punktów wspólnych z łańcuchem kinematycznym samochodu (oba łańcuchy mają realizować różne zadania, dlatego ich ruch oraz wymagania względem nich różnią się od siebie). Powiem szczerze, że nie wiem czy dałby się stworzyć skończony zbiór części, przy pomocy którego można by zbudować każdy łańcuch kinematyczny. Zakładam jednak, że tak i to stało się przyczyną mojej inżynierskiej zadumy.
Zakładam też, że już dzisiaj dałby się stworzyć opisywane przez ciebie systemy modułowe przy pomocy których można by zbudować kilka różnych urządzeń. Obawiam się jednak, że opłacalność takiego przedsięwzięcia mogłaby stać pod znakiem zapytania?
Sposób myślenia o maszynach jaki tutaj zaproponowałeś mocno odbiega od inżynierskiej praktyki. Inżynier zazwyczaj ma na celu zrealizowanie konkretnego zadania jak najmniejszym nakładam środków. Ty postawiłeś na wielozadaniowość projektowanego urządzenia. Podoba mi się to, bo jeszcze nie spotkałem się z takim podejściem przy konstrukcji maszyn.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Smilodon
Dołączył: 05 Lis 2012
Posty: 149
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Śro 9:34, 27 Mar 2013 Temat postu: |
|
|
Wielozadaniowość wynika ze specyfiki wiezienia sprzętu na obcą planetę. Nawet jeśli koszt był większy od pojedynczej maszyny to jednak i tak oszczędność miejsca i możliwość dostosowania się do potrzeb. To nie jest w zamyśle coś produkowane na Februsie, tylko baza przywieziona z ziemi.
Miejsce połączenia. Będzie trzeba zdać się na nowoczesną technologię. Może nano spawy, mikro końcówki robotyczne które na polecenie tworzą lub puszczają spaw.
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Maciek
Dołączył: 18 Paź 2012
Posty: 225
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 9 razy Ostrzeżeń: 0/5
|
Wysłany: Czw 1:34, 22 Sie 2013 Temat postu: |
|
|
ojojoj Z konstrukcją maszyn oraz z łańcuchami kinematycznymi to ja niewiele mam wspólnego
Jeżeli chodzi o pomysł to jest dość ciekawy, aby połączyć ze sobą kilka maszyn które naszym świecie nie do końca dałoby się połączyć ;> tak jak mamy koparko-ładowarki to koparko-zpycharko-pogłębiarko- zgniatarke w połączeniu z dźwigiem z elementami wiertarko -sztaplarki, która mogłaby zarówno mieszać beton jak i robić podwodne przekopy to jednak zew przyszłości ciężkiej do wyobrażenia Jednakże czemu nie w świecie februusa może coś takiego istnieć Jeden kontener mnóstwo możliwości ;>
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
 |
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|